Banden

Het zoeken naar de juiste banden voor de racefiets hoeft niet heel moeilijk te zijn. Er zijn om te beginnen verschillende soorten banden, namelijk de gewone buitenband met binnenband, tube banden en de zogenaamde tubeless banden.

Wat is dan het verschil vraagt U zich misschien af, dat zal ik hierbij proberen uit te leggen.

De meeste wielrenners, zeker de beginners maar ook veel gevorderden, rijden op de traditionele buiten- en binnenband, ook wel draadbanden genoemd. Dit is voor de meeste wel duidelijk dus daar ga ik verder niet op in.

 

binnenbandschwalbe

 

 

 

 

buitenband                                                                                      binnenband

 

Een ander soort zijn de tube banden. Bij tube banden is de binnenband direct in de buitenband genaaid. De band wordt met een speciale lijm op een velg geplakt. De band zou een verminderde rolweerstand hebben dan een draadband en bij het lek rijden blijft de band langer om de velg zitten zodat er nog iets langer doorgerold kan worden. De tube banden zijn in het algemeen duurder als de draadbanden.

En dan zijn er ook nog de tubeless banden, niet te verwarren met de tube, waarbij er helemaal geen binnenband meer aan te pas komt. Voor de tubeless band heeft U wel speciale velgen nodig. Meestal zijn het de duurdere carbon velgen waar de tubeless banden op passen. Let er wel goed op dat het monteren van de band wel moeilijker is dan een normale band.

Voordat U een rit gaat maken op de racefiets is het belangrijk dat U nog een paar dingen controleert. Allereerst is het belangrijk dat U de bandenspanning controleert, voor normale draadbanden geld een bandenspanning van minimaal 6 bar en maximaal 8 bar. De bandenspanning staat meestal ook aangegeven op de zijkant van de band. Tube banden kunnen harder opgepompt worden, tot wel 12 bar.

Ook is het belangrijk dat U de banden controleert op de aanwezigheid van kleine steentjes of stukjes glas. Tijdens het fietsen kan er van allerlei kleine scherpe voorwerpen in de band achterblijven die U, voordat U weer gaat fietsen, eruit dient te halen of te peuteren want daardoor bestaat de kans dat de band lek raakt. Let ook op eventuele scheurtjes of kale plekken.

Rij niet te lang door met slechte banden! Vervang tijdig Uw band bij slijtage of andere slechte plekken voor het behoud van Uw fiets maar belangrijker nog, voor Uw eigen veiligheid!

Voor de beste bandenkeuze kunt U ook hier snel zoeken:

Mocht U onverhoopt toch lek rijden kunt U ook de binnenband even plakken. Alles wat U daarvoor nodig heeft zijn een paar bandenlichters en een plaksetje, dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe binnenband.

plaksetje

Zadel

racefiets zadelEen belangrijk onderdeel van de racefiets is de zadel. Een zadel is niet zomaar een harde platte plank. Het juiste zadel op Uw fiets kan er voor zorgen dat U veel comfortabeler op Uw racefiets zit.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten hoe lenig Uw rug is. In principe zijn er 3 verschillende soorten zadels voor verschillende houdingen.

Stel, U bent lenig en U kunt, als U voorover buigt, Uw tenen aanraken met Uw handen. Sommige mensen kunnen zelfs hun handen plat op de grond leggen als ze voorover buigen. Deze mensen kunnen met een platte zadel af. Kunt U minder ver voorover buigen en komt U met Uw handen halverwege Uw onderbeen, dan is een zadel met een iets oplopende achter beter voor U. Mocht Uw rug helemaal niet lenig zijn en komt U met Uw handen amper tot Uw knieën, dan kunt U beter uitkijken naar een zadel met een sterk oplopende achterkant.

Kortom, er is ook een ruime keuze aan zadels. U kunt de tips hierboven gaan gebruiken om de juiste zadel te vinden. U kunt, als U een kant en klare fiets gekocht heeft, ook eerst het zadel uitproberen dat er standaard op zit. Mocht dat na verloop van tijd volgens U toch niet echt comfortabel zitten, dan is het misschien een goed idee om toch een ander zadel te gaan proberen.

Bekijk hieronder direct een mooi aanbod van racefiets zadels:

Pedalen

Nu gaan we het over de racefiets pedalen hebben wat toch ook een zeer belangrijk punt bij het fietsen want door de pedalen wordt de kracht van de fietser overgebracht op de fiets.

pedalen

Bij het fietsen op een racefiets is het gebruikelijk dat de schoenen in de pedalen worden geklikt. Dit heeft als voordeel ten opzichte van normale pedalen dat als u uw been omhoog beweegt u die kracht ook gebruikt om de ketting te laten draaien.  Als U een racefiets kopen wilt dan zitten daar over het algemeen geen pedalen bij. U koopt de pedalen los van Uw racefiets.

Belangrijk bij het selecteren van de pedalen is dat u let op de speling van de pedalen. Deze speling moet ruim voldoende aanwezig zijn want anders zult kunt u snel last krijgen van blessures.

Zorgt U er wel voor dat U bij de aankoop van pedalen ook de juiste plaatjes koopt. De plaatjes worden onder Uw schoenen gemonteerd zodat U in de pedalen kunt klikken. Dit zal wel enige oefening kosten om de schoenen erin te klikken. U kunt Uzelf weer losklikken door Uw hak naar buiten te draaien.

De pedalen zijn ook nog af te stellen. Dit kunt U doen door middel van een inbussleuteltje. Mocht U moeite hebben met het in- en uitklikken doordat dat te zwaar gaat, draait U met inbus de pedalen wat losser zodat het wat makkelijker gaat. Vooral als U pas begint met wielrennen is het aan te raden om eerst even te oefenen met het in- en uitklikken, dus daarbij moet U de pedalen zeker niet te strak draaien. Als U dat onder de knie hebt kunnen de pedalen iets strakker gedraaid worden. Probeer voor Uzelf de pedalen zo in te stellen dat het comfortabel zit, dus niet te los want dan kunt U uit de pedalen schieten, en niet te vast want dan krijgt U de schoen niet snel genoeg los in een noodgeval.

De bekendste merken zijn Shimano en Look. Uiteraard vind U deze merken in onze webshop.

Wielen

 

Met de pedalen zorgt u uw kracht over kunt brengen op de fiets, maar de wielen brengen die kracht weer over op de weg. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat de wielen van de racefiets een belangrijk onderdeel zijn van de gehele fiets. Als u een racefiets kopen wilt kunt u beter niet bezuinigen op het wiel. Er is erg veel keuze in de wielen en dat komt ook omdat de wielen van de racefiets zeer belangrijk zijn voor het fietsen. Ze zorgen niet alleen voor de grip en voortstuwing maar moeten ook de klappen en trillingen van de route opvangen.   Het is dan ook van belang dat de wielen stevig zijn en niet te slap want met een stevig wiel gedraagt de racefiets zich beter.

Er zijn talloze fabrikanten van wielen en de prijzen lopen uiteen van een paar honderd tot een paar duizend. Bij het kiezen van de wielen moet U goed op de stijfheid van het wiel letten. U moet ze niet tegen de remblokken aan kunnen trekken. Verder is Uw gewicht van belang. Dit bepaalt mede het aantal spaken en of je voor carbon dan wel aluminium moet kiezen.

Ook het uiterlijk van een racefiets word grotendeels ook door de wielen gevormd. Sommige wielen zien er zo stoer uit zodat de hele racefiets er direct stoer uit ziet. Natuurlijk is dat niet het belangrijkste maar wel mooi meegenomen, toch?

De standaard diameter voor een racefiets wiel is 700c en u zult daar dan ook de grootste keuze uit vinden. Maar er zijn ook kleinere wielen voor het racefietsen (650c) maar die zie je maar zelden. Tenslotte zijn er ook nog wielen die geheel dicht zijn maar die worden hoofdzakelijk gebruikt bij tijdrijden en triathlon.

Bij onze geselecteerde webshop heeft U een grote keus aan wielen

Racefiets Stuur

Belangrijk is als u een racefiets stuur uitkiest voor uw racefiets dat het uw schouderbreedte heeft. Dit is het beste om een fijne houding te krijgen op de racefiets.

 

Verder moet u kijken naar de vorm van het stuur. Zo zijn er sturen met een platte bovenkant zodat u uw onderarmen erop kunt laten steunen tijdens het rijden, maar ook gewoon ronde sturen.

Een wedstrijdrijder zal graag een stuur hebben met diepe beugels. Hoe dieper de beugels zijn hoe aerodynamischer de zithouding is alhoewel je dat natuurlijk wel de gehele rit moet zien vol te houden.

Ook moet u rekening houden met de remmen en versnellingen dat die makkelijk te bereiken zijn.

Verder kunt u ook bij de sturen weer kiezen tussen een aluminium of een carbon stuur waarbij de carbon sturen de lichtste zijn en dus ook de duurste.

Een paar bekende stuur fabrikanten zijn Fsa, 3T en Ritchey.

Bij het stuur hoort ook een stuurpen.De stuurpen is de verbinding tussen je voorvorkbuis en je stuur. Met je stuurpen bepaal je mede je zithouding op de fiets. Het is belangrijk dat je de juiste lengte stuurpen kiest, zodat je tijdens het fietsen geen problemen ondervindt.

Na het stuur en de stuurpen moet U nog het stuurlint uitkiezen. Stuurlint zorgt voor comfort tijdens het fietsen. Het absorbeert schokken. Stuurlinten zijn te verkijgen in verschillende kleuren.

Alle sturen, stuurpennen en stuurlinten vindt U in onze webshop.