Banden

Het zoeken naar de juiste banden voor de racefiets hoeft niet heel moeilijk te zijn. Er zijn om te beginnen verschillende soorten banden, namelijk de gewone buitenband met binnenband, tube banden en de zogenaamde tubeless banden.

Wat is dan het verschil vraagt U zich misschien af, dat zal ik hierbij proberen uit te leggen.

De meeste wielrenners, zeker de beginners maar ook veel gevorderden, rijden op de traditionele buiten- en binnenband, ook wel draadbanden genoemd. Dit is voor de meeste wel duidelijk dus daar ga ik verder niet op in.

 

binnenbandschwalbe

 

 

 

 

buitenband                                                                                      binnenband

 

Een ander soort zijn de tube banden. Bij tube banden is de binnenband direct in de buitenband genaaid. De band wordt met een speciale lijm op een velg geplakt. De band zou een verminderde rolweerstand hebben dan een draadband en bij het lek rijden blijft de band langer om de velg zitten zodat er nog iets langer doorgerold kan worden. De tube banden zijn in het algemeen duurder als de draadbanden.

En dan zijn er ook nog de tubeless banden, niet te verwarren met de tube, waarbij er helemaal geen binnenband meer aan te pas komt. Voor de tubeless band heeft U wel speciale velgen nodig. Meestal zijn het de duurdere carbon velgen waar de tubeless banden op passen. Let er wel goed op dat het monteren van de band wel moeilijker is dan een normale band.

Voordat U een rit gaat maken op de racefiets is het belangrijk dat U nog een paar dingen controleert. Allereerst is het belangrijk dat U de bandenspanning controleert, voor normale draadbanden geld een bandenspanning van minimaal 6 bar en maximaal 8 bar. De bandenspanning staat meestal ook aangegeven op de zijkant van de band. Tube banden kunnen harder opgepompt worden, tot wel 12 bar.

Ook is het belangrijk dat U de banden controleert op de aanwezigheid van kleine steentjes of stukjes glas. Tijdens het fietsen kan er van allerlei kleine scherpe voorwerpen in de band achterblijven die U, voordat U weer gaat fietsen, eruit dient te halen of te peuteren want daardoor bestaat de kans dat de band lek raakt. Let ook op eventuele scheurtjes of kale plekken.

Rij niet te lang door met slechte banden! Vervang tijdig Uw band bij slijtage of andere slechte plekken voor het behoud van Uw fiets maar belangrijker nog, voor Uw eigen veiligheid!

Voor de beste bandenkeuze kunt U ook hier snel zoeken:

Mocht U onverhoopt toch lek rijden kunt U ook de binnenband even plakken. Alles wat U daarvoor nodig heeft zijn een paar bandenlichters en een plaksetje, dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe binnenband.

plaksetje

Plaats je reactie!