Iedereen kent natuurlijk de normale racefiets maar er zijn verschillende soorten racefietsen.

Zo heb je ook nog de tijdritfiets die de meeste mensen ook wel kennen uit de grote fietsrondes zoals de Tour de France. Daarin worden altijd 1 of meerdere tijdritten gehouden, individueel en als ploeg. Zo’n tijdrit word met een speciaal vervaardigde fiets afgelegd. Vaak hebben zulke fietsen een dicht achterwiel en altijd een soort van ligstuur. Ze liggen dan voorovergebogen met de armen op het stuur, dit alles om een zo gunstig mogelijke aerodynamica te creëren. Zo’n tijdritfiets word ook vaak gebruikt bij triatleten.

tom dumoulin

Nederlands kampioen tijdrijden 2014 Tom Dumoulin

Een andere variant op de racefiets is de cyclocrossfiets, ook wel beter bekend als de fiets voor het veldrijden. Bij het veldrijden word er gereden over een parcours dat voor het grootste gedeelte onverhard is. Er word over zandwegen gereden en door bossen. Vaak zijn er onderweg hindernissen aangebracht zoals steile hellingen, lage hekjes waar overheen gesprongen moet worden. Bij zulke obstakels is het de bedoeling dat de fiets op de schouder word genomen en een stuk hardlopend af te leggen. Op zich verschillen de fietsen niet zo heel veel van de normale racefiets, het enige dat echt opvalt is de bandendikte. Bij de cyclocross word er gereden op dikkere banden met noppen. De competitie van het veldrijden word meestal in de wintermaanden gehouden.

Cyclocrossfiets

Nog een andere vorm van fietsen, is het fietsen op de baan. De wielerbaan is een ovale piste met hellingen rondom. Zo’n wielerbaan word ook wel een velodroom genoemd. De fietsen die daarvoor worden gebruikt verschillen wel wat ten opzichte van de normale racefiets. Er zit bijvoorbeeld geen rem op en ook geen versnellingen. Ook het stuur is breder en staat onder een andere hoek dan op een normale racefiets.

baanfiets

Baanfiets zonder remmen en versnellingen

[bol_search_form limit="60" block_id="bol_5748127a14962_search-form" cat_id="0" cat_select="0" default_search="racefiets" name="racefiets winkel" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="800" cols="2" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="0" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]

Materiaalkeuze

Kies het juiste materiaal voor jouw racefiets

Tijdens de Olympische tijdrit kreeg Rohan Dennis te maken met problemen met zijn fiets. In zijn geval ging het om een los zittend opzetstuur. Hij wisselde van fiets en reed door. De fietswissel werd perfect uitgevoerd en Dennis was snel weer op snelheid. Toch was hij door deze pech zo goed als kansloos voor een plaats op het ereschavot. Zonde, want Dennis reed een uitstekende race.

Bij het rijden van een tijdrit moet alles kloppen. De kleinste details kunnen zorgen voor een lager tempo en dus tijdverlies. Specialisten die mee doen voor de zege laten niets aan het toeval over. Ze oefenen in windtunnels en zijn continue bezig met een houding die zo min mogelijk tegenwind vangt.

Tijdrijden is een bijzondere tak van sport binnen het wielrennen. Kies je voor een dicht achterwiel? Dan moet het niet te hard waaien. En bij welk stuur voel je je het best terwijl het ook nog functioneel is? Het zijn de keuzes die de gemiddelde amateurfietser niet bezig houden, maar die voor wereldtoppers van groot belang kunnen zijn.

Het is sowieso aan te raden je altijd goed te laten adviseren door mensen met verstand van zaken. Niet alleen om je sportieve prestaties te verbeteren, maar ook voor je veiligheid. Want tijdens diezelfde Olympische Spelen kwam Annemiek van Vleuten hard ten val. Je moet er niet aan denken hoe ze er aan toe zou zijn geweest als ze niet de juiste helm had gedragen. Natuurlijk gaat u niet mee doen aan dit soort grote wedstrijden, maar bedenk: een ongeluk zit altijd in een klein hoekje!

Daarom is het van groot belang om zorg te besteden aan je materiaal. Ga niet voor het beste merk of de meest voordelige oplossing. Nee, kijk wat bij jou past. Bedenk wat je gaat doen en wat je wilt bereiken en stem daar je aankopen op af.

 

olympia-1543733_960_720

Vrouwenfietsen

Het is een feit dat het vrouwenfietsen steeds populairder word en dat kan ook bijna niet anders met Nederlandse topfietsters zoals eerder Leontien van Moorsel en tegenwoordig natuurlijk Marianne Vos.

Door de geweldige prestaties van deze vrouwen en het Nederlands vrouwenteam krijgt de sport steeds meer aandacht en beginnen meer en meer meisjes en vrouwen met het wielrennen.

Mocht U, als meisje of vrouw, nu een fiets willen kopen is het handig om te weten waar U op moet letten bij de aankoop.

damesfiets

Zo op het eerste gezicht ziet de racefiets van de vrouw er hetzelfde uit als die van de man. Sterker nog, vroeger waren er helemaal geen fietsen speciaal voor vrouwen. De vrouwen die fietsten deden dat dus op mannenfietsen. In de loop van de tijd zijn er voor vrouwen ook speciaal fietsen ontworpen omdat er ook steeds meer interesse voor kwam. Nu is de vrouwenfiets niet meer weg te denken en is het een volwaardige markt geworden. Maar goed, wat zijn nu de belangrijkste verschillen? Om te beginnen, het frame. Dat is bij een vrouwenfiets kleiner dan bij mannen en dan met name de bovenbuis, omdat vrouwen gemiddeld gezien een korter bovenlichaam hebben kunnen ze, door middel van een kortere bovenbuis, beter bij het stuur. Over het stuur gesproken, dat is iets smaller dan van een mannenfiets omdat de vrouwen smallere schouders hebben. Dan zit er in een vrouwenfiets ook kleinere wielen en is het zadel zo ontworpen dat de vrouw er comfortabeler op kan zitten.

De meeste fabrikanten van racefietsen zetten in het type al vaak een aanduiding dat het om een vrouwenfiets gaat dus let daar ook goed op.