Voeding

Stel, U heeft de smaak goed te pakken en wilt graag gaan meedoen met wedstrijden of misschien wel een lange toertocht maken. Dan is het van belang dat U genoeg eten en drinken mee neemt zodat U onderweg niet “de man met de hamer” tegenkomt of zoals in wielertermen zo mooi gezegd, dat U geen last krijgt van “hongerklop”. Maar wat moet U onderweg eten? Tijdens het fietsen valt het niet mee om een bord met macaroni naar binnen te werken dus dat zal op een andere manier moeten.

Drinken

Neem altijd genoeg drinken mee onderweg! Of U nu een groot of een klein rondje fietst, altijd drinken mee. Bij grotere rondes word toch aangeraden om 2 grote bidons mee te nemen. Let U wel op dat U 2 bidonhouders op Uw fiets heeft zitten. Neem zeker een grote bidon met water, dat is altijd goed. In de andere kunt U een sportdrankje in doen. Naast bidons zie je tegenwoordig steeds meer wielrenners met een drinkrugzak op hun rug. Deze drinkrugzakken vind je meestal met 1.5L, 2L of 3L inhoud. Er kan gedronken worden via een drink slang die over je schouder hangt. Het voordeel bij deze drinkrugtassen is ook dat het drinken meer gekoeld blijft dan in een bidon.

sportdrank

sportdrank1

 

Eten

Mocht U niet langer als een uur gaan fietsen kunt U het op zich zonder eten af. Pas na een uur word het toch wel belangrijk om zo af en toe wat te eten. Zo kan een banaan al tijd wel worden gegeten. Verder kunt U ook denken aan een plak ontbijtkoek of wat daar ook op lijkt zijn de voorverpakte kruidkoeken zoals een Snelle Jelle. Ook een gewoon bruin broodje doet het altijd goed. Al het bovenstaande is in principe bedoeld voor de normale toerfietser. Maar stel dat U misschien wedstrijden wilt gaan rijden, dan valt het niet mee om op topsnelheid een banaantje te pellen. Om het eten wat makkelijker te maken tijdens het fietsen is er vloeibare voeding, ook wel een gel genoemd. Dit zijn meestal kleine zakjes met een draaidop die er vaak tussen de tanden vanaf word gedraaid. Deze gellen zitten vol koolhydraten en worden snel opgenomen in het lichaam. Verder zijn er ook speciale energy repen in allerlei smaken te krijgen die ook goed te verteren zijn.

Zorg er altijd voor dat U op tijd eet voordat U honger begint te krijgen want als dat gebeurd bent U al te laat! U vind een uitgebreid assortiment voeding in onze webshop.

Wilt U nog meer informatie omtrent de voeding voor, tijdens en na het fietsen? Yneke Vocking is voedingsadviseur en op haar website legt ze uitgebreid uit hoe U het beste met voeding kunt omgaan als U wilt gaan wielrennen.

Plaats je reactie!